Saturday, December 19, 2009

Tarbiah itu mahal harganya...


Bismillahirahmanirrahim...

Dengan nama Allah yg amat pemurah lagi amat penyayang...selawat dan salam diatas junjungan Rasul kekasih Allah dan juga dicintai dan disayangi oleh semua umatnya Nabi Muhammad s.a.w.,para sahabat dan sekalian ahli keluarga baginda.semoga Allah melimpahkan segala Rahmat serta kasih sayang Nya yang tidak terhingga kepada sekaliannya.


Bicara tarbiah mencoret kembali setelah lama menghilang diri.bukan lupa untuk berbicara,tetapi masa yang tidak mengizinkan bicara tarbiah untuk berbicara.alhamdulillah kini diberi izin berbicara kembali.kembali berbicara mengajak pembaca sama2 merenungkan kembali harga sebuah tarbiah yang mahal harganya dan tiada tukar gantinya dengan dunia dan isinya.kata-kata ini bunyinya amat mendalam tersirat yang sukar dirungkai.tetapi hanya orang yang merasai halawah ditarbiah sahaja tahu kemanisan sebenar ditarbiah.


tarbiah yang termahal adalah datangnya terus dari pencipta yang satu.Allahurabbi.mengharungi mehnah kehidupan pabila Allah mendatangkan ujian yang berat kpd kita insan yang lemah untuk menghadapi ketentuan Allah...Allahuakbar..hanya iman yang kuat dihati shj bisa menerima segala ujian yg berat serta Qodo dan qodar Allah kpd kita.apa jua ujian yang mendatang terus dari Allah adalah ujian bukan diduga ia datang dan bukan jua dipinta tetapi Allah lbh tahu ape ynag terbaik untuk hamba-hambaNYA.


Kita selalu merancang dan Allah jua merancang.Sesungsunhnya rancangan Allah adalah yang terbaik.pabila iman dihati senipis halaian bawang sukar jua untuk menerima ujian...Tetapi pabila iman dan taqwa Allah campakkan..redhalah jalan terbaik untuk kita menghargai tarbiah yg mahal serta berharga yang datangnya terus dari Allah Taala.


Diri akan terasa tenang...bukan buat2 tenang tetapi bila redha denganNYa.Allah akan campakkan perasaan ketenangan ini.NIkamat ketenangan adalah satu nikmat berharga pabila kita punyai agama sebagai pegangan.Ketenangan rasanya seperti kita merasa kemanisan gula yang tidak dapat kita ukirkan srta ceritakan hanya dapat dirasai kpd tuan yang merasakan.


Allah itu maha adil..jika kita berpegang dengan janji-janjiNya..Allah x pernah mungkiri janji-janjiNya...tetapi kita manusia bila berjanji sukar kita kotakan.


biarpun ape jua tarbiah yang datang terus dari Allah ia sangat berharga.bicara mendalam ini untuk smua renung dan fahami.


akhir kalam..pabila thu dri medapat tarbiah terus dari ilahi.hargailah ia sperti kita menyayangi diri.


salam tarbiah dari diri yang dhoif disisi ilahi.

No comments: