Sunday, February 14, 2010

RENUNGAN WAT SAHABAT-SAHABATKU YAG DISAYANGI...

Bersama Kesulitan Ada Kemudahan

Wahai manusia, ingatlah bahawa setelah lapar ada kenyang, setelah haus ada kepuasan, setelah bejaga malam ada tidur lena dan setelah sakit ada kesembuhan. Setiap yang hilang pasti ditemui, dalam kesesatan akan datang petunjuk, dalam kesulitan ada kemudahan dan setiap kegelapan akan muncul sinar terang benderang.

“Mudah-mudahan Allah akan mendatangkan kemenangan (kepada Rasul-Nya dan umat islam) atau sesuatu keputusan dari sisi-Nya(terhadap golongan yang munafik itu)”

(QS. Al-Maidah: 52)

Sampaikan khabar gembira kepada malam hari bahwa sang fajar pasti datang mengusirnya dari puncak-puncak gunung dan dasar-dasar lembah. Khabarkan juga kepada orang yang dilanda kesusahan bahawa pertolongan akan datang secepat kelibat cahaya dan kerdipan mata; kepada orang yang ditindas ketahuilah bahawa kelembutan dan dekapan hangat akan segera tiba.

Saat anda melihat hamparan padang sahara yang seolah memanjang tanpa batas, ketahuilah bahwa di sebalik kejauhan itu terdapat kebun yang rimbun penuh hijau dedaunan. Ketika anda melihat seutas tali meregang kencang, ketahuilah bahwa tali itu akan segera putus.

Setiap tangisan akan berkesudahan dengan senyuman, ketakutan akan berakhir dengan rasa aman dan kegelisahan akan terusir oleh kedamaian.

Kobaran api tidak mampu membakar tubuh Nabi Ibrahim a.s. Dan itu kerana pertolongan Allah kepadanya seraya berkata:

“Wahai api, jadilah engkau sejuk dan menjadi keselamatanlah bagi Ibrahim”

(QS. Al-Anbiya': 69)

Lautan luas tidak berkuasa menenggelamkan Kalimur Rahman (Musa a.s). Itu tidak lain kerana suara agung kala itu telah bertitah,

“Tidak! Jangan fikir (akan berlaku yang demikian)! Sesungguhnya aku disertai Tuhanku (dengan peliharaan dan bantuan-Nya) , Ia akan menunjuk jalan kepdaku”

(QS. Asy-Syu'ara: : 62)

Ketika bersembunyi dari kejaran kaum kafir dalam sebuah gua, Nabi Muhammad s.a.w. yang ma'shum mengabarkan kepada Abu Bakar bahawa Allah Yang Maha Esa dan Maha Tinggi ada bersama mereka. Sehingga rasa aman, tenteram dan tenang pun datang menyelimuti Abu Bakar.

Mereka yang terpaku pada waktu yang terbatas dan pada keadaan yang (mungkin) sangat kelam, umumnya hanya akan merasakan kesusahan, kesengsaraan dan keputusasaan dalam hidup mereka. Itu karena mereka hanya menatap dinding-dinding bilik dan pintu-pintu rumah mereka sahaja.

Padahal, mereka seharusnya menembuskan pandangan sampai ke belakang tabir dan berpikir lebih jauh tentang hal-hal yang berada di luar pagar rumahnya.

Maka dari itu, jangan pernah merasa terhimpit sedikitpun, karena setiap keadaan pasti berubah. Dan sebaik-baik ibadah adalah menanti kemudahan dengan sabar. Bagaimanapun, hari demi hari akan terus bergulir, tahun demi tahun akan selalu berganti, malam demi malam pun datang silih berganti.

Meski demikian, yang ghaib akan tetap tersembunyi, dan Yang Maha Bijaksana tetap pada keadaan dan segala sifat-Nya. Dan Allah mungkin akan menciptakan sesuatu yang baru setelah itu semua. Tetapi sesungguhnya, setelah kesulitan itu tetap akan muncul kemudahan.

No comments: