Sunday, March 29, 2009

Salam tarbiah...

Assalamualaikum...

Dah 2minggu ana x update blog ana rasenya..semakin maju shbt2 ana sekarang mahupun muslimin @ muslimat sekarang ni yer..bagu2 teruskan semangat yg berkobar-kobar itu walaupun dimana Allah tempatkan kita. Teruskanlah berjuang walaupun kita hanya nak dekat final ni kan.

Apa yang ana ingin bincangkan pada kali ini ialah ana ingin mengingatkan kembali mengenai tarbiah yang telah kita lalui semasa kita di mahad dulu. Ana mula nak sentuh bab tarbiah ni bukannya ape...ana terbaca blog shbt ana dari usim...setiap dari kita punyai pendapat tersendiri mengenai tarbiah.

Bagi pendapat ana klu kat ipt kita nampak macam hipokrik je cz dah nampak imaj kita mse dok u ni berbezakan mse dok mahad dulu. hal ni pernah ana bincangkan mse dok kat mahad...knp akk n abg2 bila balik mahad jmpa ust n ustzh pakaian msyaAllah dah len sgt???? jwpan ni terjwb bila ana dok kusza karang ni..

semunya bagi alasan yg sme cz waqi' sekarang ngan dulu len. yang ni mmg ana x nafikan cz kat kusza lani mmg cm2 la...tp terpulang la pada kita ikut jati diri kita sendiri. tapi shbt juga memainkan peranan penting bagi kita laksanakan tarbiah kita dahulu. Carilah shbt yg boleh menjadi cerminan pada kita, bukan shbt yg hanya mse kita bersuka2 shj berdamping ngan kita. Ana rse semu2 shbt2 dah muhim jiddan tp mse nak aplikasi jer mslh kan..la ba'sa bih...jwpnnya mudah je ada pada kita sndiri kan...yakni tepuk dada tanye la iman..

itu je la setakat ni..ana x pandai la nak susun ayat sedap2..tapi setakat ni je dulu...
wassalam...

1 comment:

nailah87 said...

Salam

Ya..akak setuju dengan pandangan nti. Untuk mengetahui sejauh mana keberkesanan tarbiyah terhadap diri kita semasa ma'ahad..lihatlah diri kita pada masa sekarang. Adakah kita lakukan sesuatu perkara tu kerana trend semasa atau perintah agama..